söndag 20 februari 2011

Palmhuset och Botaniskas växthus

Onsdagen den 9 februari åkte jag så ner till göteborg frö att hitta annat än snö. Där var gräsmattorna bara och började bli gröna. Fint väder hela dagen. Jag åkte rätt dag. På torsdagen var det snökaos.

Dagen började nere vid hamnen. Hittade en massa båtar och fartyg. En del låg på bottnen. En intressant plats. Skulle behöva ett annat objektiv här. Brännvidd 200 - 300 mm kanske.

Vid tiotiden var det dagas att dra sig mot Palmhuset. Det är Trädgårdsföreningen i Göteborg som driver växthusen och sköter parken. Förlaga till Palmhuset var Crystal Palace i London. Här fyllde jag kameran med bilder både utomhus och inne i de fuktiga växthusen. Massor med intressant. Det blev lite svårt att fokusera sig. Men ska dit lite senare i vår igen.




Efter lunchen var det dags att leta sig ut mot Botaniska trädgården. Som tur var hade jag min ciceron med mig så efter bara en kort stunds letande efter spårvagn till Järntorget tog vi spårvagnen ut mot Slottsparken och Botaniska. Dessa växthus var några fler och ännu fuktigare. Det tog lite tid innan imman försvunnit från linsen.



Samtliga hus besöktes och en hög med kort. Men nu började både batteri i kamera och min egen energi tryta framåt eftermiddagen. Får besöka Botaniska fler gånger.

Kaffe.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar